حتی اگر کارمندان به دلیل بیماری همه گیر از خانه به کار خود ادامه دهند، باز هم می توانند در تیم کاری با همکاران خود تعارض داشته باشند. آنها ممکن است به دلیل تفاوت در سبک کار، شخصیت یا ایده هایشان با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند. همچنین ممکن است در حین کار تیمی، زمانی که فردی نتواند کار خود را به موقع انجام دهد، تعارض ایجاد شود، بنابراین کسانی که به آن بخش متکی هستند دچار مشکل می شوند. صرف نظر از علت، تعارضات تیمی کارکنان باید به درستی حل شود. در غیر این صورت، اینها ممکن است به مشکلات بزرگتری مانند کاهش بهره وری یا یک محیط کاری سمی فزاینده تبدیل شود.

۶ نکته طلایی برای حل تعارضات تیمی

در این مقاله ، شش نکته را مورد بحث قرار خواهیم داد تا به شما در مدیریت موثر تعارضات تیمی کمک کند.

1- یاد بگیرید که علائم اولیه تعارض را تشخیص دهید

نشانه‌های تنش در میان کارکنان می‌تواند ظریف باشد، اما می‌توانید با مشاهده تعامل کارکنان با یکدیگر به آن‌ها پی ببرید. در اینجا مواردی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:

• حالات چهره (مانند ابروهای بالا، چرخش چشم)
• زبان بدن (مانند بازوهای ضربدری، مشت های گره کرده، انگشتان اشاره)
• لحن و نحوه صحبت کردن (مثلاً صدای بلند، تمسخر یا طرد کننده)

وقتی کارمندان خود را بهتر بشناسید، دریافت این نشانه‌ها آسان‌تر خواهد بود. هرچه زودتر این علائم را تشخیص دهید، زودتر می توانید به درگیری ها رسیدگی کنید و از تشدید آنها جلوگیری کنید.

2- طرفداری نکنید

از آنجایی که شما در موقعیت رهبری هستید، باید بی طرفانه رفتار کنید. از این گذشته، نقش شما قضاوت کردن نیست، بلکه کمک به طرف های مخالف برای رسیدن به یک راه حل عادلانه است.

3- قبل از اینکه هر دو طرف را با هم جمع کنید، به صورت جداگانه با آنها صحبت کنید

شنیدن صحبت هر دو طرف ماجرا به شما کمک می کند تا وضعیت را به دقت ارزیابی کنید. با حضور یک به یک با هر کارمند شروع کنید. به آنها اطمینان دهید که بحث محرمانه است تا بتوانند راحت با شما صحبت کنند. با گوش دادن فعالانه به آنها، از موضوع مطلع شده و به فرضیات نمی پردازید. بهتر است از هر دو طرف مجموعه سوالات یکسانی بپرسید تا به شما کمک کند بی طرف بمانید.
هنگامی که درک بهتری از دیدگاه های همه پیدا کردید، جلسه ای را برنامه ریزی کنید که در آن بتوانید به عنوان ناظم برای همه طرف های درگیر عمل کنید.

4- قبل از شروع بحث، قوانین اساسی را تعیین کنید

وقتی افراد با هم اختلاف نظر دارند، ممکن است با یکدیگر دشمنی کنند. به همین دلیل است که قبل از شروع مکالمه باید قوانین اساسی را تعیین کنید، مانند:

• هنگام صحبت کردن، از لحن آرام و بدون تهدید استفاده کنید.
• هنگامی که طرف مقابل در حال صحبت است، از قطع کردن صحبت و یا اظهار نظرهای جانبی خودداری کنید.
• گوش دادن فعال را تمرین کنید تا بتوانید بفهمید منظور طرف مقابل چیست .
• روی حقایق تمرکز کنید و به شخصیت طرف مقابل حمله نکنید.
• به نظرات یکدیگر احترام بگذارید.

اگر کسی قوانین را زیر پا گذاشت، وارد عمل شده و مودبانه این موارد را به آنها یادآوری کنید. به عنوان مثال، اگر کسی سعی می کند خارج از نوبت صحبت کند، از او بخواهید قبل از نظردادن، صبر کند تا صحبت های طرف مقابل تمام شود.اگر بحث داغ شد، استراحت کنید و وقتی همه آرام شدند، دوباره جلسه بگذارید.

5- به هر دو طرف اجازه دهید تا احساسات و دیدگاه های خود را بیان کنند

افراد زمانی که در موقعیت‌های تعارض قرار می‌گیرند، احتمالاً احساس عصبانیت می‌کنند. این احساسات باید به شیوه ای سالم بیان شوند و قبل از هر نوع حل مشکلی مورد تایید قرار گیرند. به همین دلیل است که باید با اجازه دادن به هرکسی بگوید که چه احساسی دارد و چه چیزی می خواهد به طرف مقابل بگوید.
پس از آن، به همه فرصت کافی بدهید تا نظرات خود را در مورد وضعیت ارائه دهند و به هر انتقادی پاسخ دهند. اجازه ندهید کسی بر گفتگو مسلط شود. اگر کارمندان محتاط تر ساکت می مانند، سؤالات خود را متوجه آنها کنید.
ممکن است لازم باشد مکالمه را هدایت کنید و آن را به موضوع اصلی بازگردانید، به خصوص اگر احساسات زیاد باشد.

6- نیازهای اساسی هر دو طرف را کشف کنید و راه حلی بیابید که این نیازها را برآورده کند

هدف حل تعارض تصمیم گیری درست یا نادرست نیست، بلکه یافتن راه حلی است که همه بتوانند روی آن توافق داشته باشند. با تشویق هر فرد به پیشنهاد راه حل شروع کنید، سپس سعی کنید بفهمید که پیشنهادات مربوطه چگونه برای آنها سودمند است. با انجام این کار، می‌توانید نیازهای فردی آن‌ها را که کلید ایجاد راه‌حل برد-برد است، کشف کنید.
پس از آن، راه‌حل‌های جایگزین را که اکنون نیازهای همه را برآورده می‌کند، بنویسید. هنگامی که آنها به مصالحه رسیدند، اقداماتی را که هر فرد انجام خواهد داد را مشخص کنید و آنها را در قبال این موارد مسئول نمائید. بهتر است برای اطمینان از اینکه همه به تعهدات خود پایبند هستند، یک جلسه پیگیری، برنامه ریزی کنید.

نکته پایانی: درگیری های تیمی باید حل شود، نه اجتناب

حل و فصل مناسب اختلافات تیمی مهم است، اما به این معنی نیست که شما نباید هیچ درگیری نداشته باشید. به هر حال، مشاجره اجتناب ناپذیر و در مواقعی سالم است. محیط های کاری که در آن افراد برای مخالفت با یکدیگر احساس امنیت می کنند می توانند رشد و نوآوری شرکت را تقویت کنند.

نگاهی هم به این مقاله بیندازید
راهنمای جامع ارزیابی 360 درجه
به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 3 میانگین: 3.3]