بسیاری از شرکت ها موفقیت خود را به پویایی و عملکرد تیم خود نسبت می دهند. به هر حال، کار تیمی ناکار آمد اغلب به بهره وری ضعیف ترجمه می شود.برخی از مدیران به اشتباه بر این باور هستند که تنها کاری که باید برای ایجاد یک تیم موثر انجام دهند، گرد هم آوردن افراد شایسته و با عملکرد بالا است.

با این حال، مطالعه پنج ساله گوگل در مورد اسرار تیم‌های مؤثر نشان می‌دهد که در تیم‌های موفق ،اینکه چه کسی در تیم است اهمیت کمتری نسبت به نحوه کار تیم با یکدیگر دارد.

 

6 ویژگی یک تیم موفق

شش ویژگی تیم های موفق

 

1- اهداف و برنامه های روشنی دارند

قبل از اینکه مستقیماً وارد کار شوند، تیم های موفق ابتدا اهداف مشترکی را با معیارهای واضح موفقیت تعیین می کنند. این به اعضای آنها چیزی برای هدف جمعی ارائه می دهد و نحوه ارزیابی آنها را مشخص می کند – یعنی بر اساس نتایج قابل اندازه گیری و نه تنها بر اساس تعداد ساعات کاری که ارائه می دهند.

پس از آن، تیم های موثر برنامه هایی را در مورد چگونگی دستیابی به اهداف خود ایجاد می کنند و جزئیات مشارکت هر فرد و مهلت های مربوطه را شرح می دهند. این کار به هر یک از اعضا اجازه می دهد تا نه تنها نقش خود بلکه نقش اعضای تیم را نیز درک کنند. سپس برنامه‌ها به‌طور مرتب در طول جلسات به‌روزرسانی وضعیت، بررسی می‌شوند تا مشخص شود که آیا تیم در مسیر درستی قرار دارد یا برای دستیابی به اهداف، نیاز به بازنگری می باشد.

 

2- رهبری قوی دارند

یک تیم موفق معمولا توسط فردی هدایت می شود که مورد اعتماد و احترام اعضایش است. چنین رهبرانی با ارائه تمرکز و راهنمایی، اعضا را در جهت یکسان متحد می کنند. آنها همچنین تشویق و انگیزه ای برای حفظ روحیه تیم، حتی در میان چالش ها، ارائه می دهند. بهترین رهبران حتی به اعضای تیم کمک می کنند تا به اهداف فردی خود برسند و پتانسیل خود را درک کنند.

 

3- اعضا وظایف خود را انجام می دهند و همچنین به یکدیگر کمک می کنند

از آنجایی که اعضا عمیقاً متعهد به موفقیت تیم هستند، مطمئن شوید که برنامه تیم را با انجام وظایف فردی خود عالی و به موقع انجام می دهند و اعتماد پیدا کنند که هم تیمی های خود نیز همین کار را انجام خواهند داد. با این حال، اگر یک هم تیمی در سهم وظایف خود با مشکلاتی مواجه شود، اعضا با کمال میل کمک می کنند.

 

4-اعضا به طور آشکار با تیم ارتباط برقرار می کنند

در یک تیم موفق، اعضا احساس می‌کنند که ایده‌ها و نظراتشان مهم است، بنابراین از بیان افکار و نظرات خود نمی‌ترسند، حتی اگر این نظرات با آنچه ارائه شده در تضاد باشد. در واقع، نظرات مختلف مورد استقبال قرار می گیرند و به عنوان فرصتی برای برانگیختن خلاقیت و ایجاد ایده های تازه در نظر گرفته می شوند.

در عین حال، اعضا به گفته های دیگران گوش می دهند زیرا به توانایی، شخصیت و صداقت هم تیمی های خود اعتقاد دارند. این فرهنگ اعتماد به اعضا اجازه می دهد تا دانش خود را به اشتراک بگذارند، ایده های یکدیگر را بنا کنند، همکاری کنند و آزمایش کنند.

در تیم‌های موفق، نظرات مختلف مورد استقبال قرار می‌گیرند و به عنوان فرصت‌هایی برای برانگیختن خلاقیت و ایجاد ایده‌های تازه در نظر گرفته می‌شوند.

 

5-اعضا تعارض را به طور سازنده حل می کنند

وجود اختلاف نظر در یک تیم اجتناب ناپذیر است. با این حال، در یک تیم موثر، اعضا سعی می کنند با انجام موارد زیر تعارضات تیمی خود را به شیوه ای سازنده  حل کنند:

· با همدیگر آرام و با لحنی غیر تهدیدآمیز صحبت کنید

· اجازه دادن به طرف مقابل برای بدون وقفه صحبت کردن و قطع نکردن صحبت یکدیگر

· تمرین گوش دادن فعال برای درک نظرات دیگران

· تمرکز بر واقعیت ها به جای حمله به شخصیت فرد

· احترام گذاشتن به نظرات یکدیگر

 

نگاهی هم به این مقاله بیندازید
6 نکته طلایی برای حل تعارضات تیمی

 

6-اعضا احساس می کنند که مستقیماً در موفقیت شرکت سهیم هستند

وقتی چندین تیم در یک شرکت وجود دارد، هر تیم ممکن است آنقدر روی اهداف خود متمرکز شود که تصویر بزرگتر ( اهداف کلی شرکت ) را از دست بدهد. با این حال، اعضای یک تیم موثر احساس می کنند که کار آنها مهم است و تیم آنها به طور مستقیم به موفقیت کلی شرکت کمک می کند.

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 0 میانگین: 0]