رهبران چگونه میتوانند محیط کاری با تعامل بالا خلق کنند؟
کری هولیس، مدیر بازاریابی شرکت مایکروسافت معتقد است که نباید در دام تعامل افتاد. اهدافی را که قصد دارید به آنها برسید را حتما شفاف سازی کنید.ابتدا اهدافتان را شناسایی و سپس چارچوبی را تهیه کنید و منطبق با آن کار را ادامه دهید، شما می توانید تغییراتی را که به آنها نیاز دارید را به سرعت شناسایی و در نهایت تایید کنید.برخی از این تغییرات به گونهای نامحسوس استخراج میشوند که می بایستی شفاف شوند.
وقتی که این تغییرات و دلائل آنها شفافسازی شدند، اعضای تیم به طور طبیعی تبدیل به عضوی پرشور در رابطه با اهداف و اقدامات خواهند شد. (شری کمپل، روان شناس)
تعامل از راس آغاز می شود
تعامل همواره با فرهنگ سازمانی رابطهای تنگاتنگ دارد و اصولا از راس سازمان و با رهبر سازمان آغاز میشود. اگر سازمانی رهبرانش در برج عاج بنشینند و درب را قفل کنند شما با بزرگترین مشکل روبرو خواهید شد. چه کسی همه تواناییاش را به کسی که تا کنون ندیده اهداء میکند؟ کسی که در مورد تعامل صحبت می کند به مدلهای وظیفهای در ایجاد تعامل احتیاج دارد.
ارتباطات قلب تعامل سازنده است. بنابراین رهبران میبایستی خود، مشتاق شنیدن نظرات دیگران باشند. کارکنان نه تنها میبایستی در ارائه نظر و پیشنهاد بلکه در سوال کردن نیز احساس راحتی نمایند.
پاداش به کار گروهی
پاداش مشوقی برای فراهم آوردن زمینهای مناسب برای تعامل است. حال آنکه اغلب الگوها در ارائه پاداش، به پاداش فردی توجه دارند نه به دستاوردهای تیمی. به نظر میرسد تجدید نظر در این مهم ضروری است و میبایستی تشخیص داد که دستاورد بدست آمده حاصل عملکرد فردی، رهبری و یا گروهی بوده است. دستاوردی که خود از الگوهای رفتاری همکاری متقابل حاصل شده است.
برخورداری از تکنولوژی
تیمها برای ایجاد تعامل نیازمند فضای کار و ابزارهای مناسب میباشند و مدیران میبایستی نسبت به تدارک ملزومات به منظور ارتقای تعامل سازنده در میان کارکنان تلاش نمایند.
رهبران سازمانها میبایستی درک روشنی از طیف وسیعی از ابزارهای ارتباطی داشته باشند، چرا که در سالهای اخیر راههای ارتباطی و ایجاد تعامل به شدت افزایش یافته است. بیتردید نقش رهبران سازمانها در انتخاب درست راههای ارتباطی متناسب با ویژگیهای فردی، مهارتها و چارچوبهای کاری انکار ناپذیر میباشد. به عنوان مثال طبق تحقیقاتی که در یکی از شرکت های تکنولوژی صورت گرفته است 45 درصد افراد استفاده از ابزاری نظیر پیام رسان فوری جهت ایجاد تعامل و همکاری را مناسب دانسته اند در حالیکه 36 درصد دیگر به ناکارآمدی آن اذعان داشته اند. بنابراین رهبران میبایستی امکان انتخاب را برای کارکنان فراهم سازند.
به منظور افزایش تعامل در محیط کار نقش رهبران با تفکر تعامل متقابل بسیار اساسی است و بی تردید کارکنانی که به منظور دستیابی به اهداف سازمانی، هم افزایی را الگوی کاری خود قرار می دهند نیز در دنیای امروز بسیار حیاتی هستند.
ثبت ديدگاه