روش امتیازی در ارزشیابی مشاغل ، امکان ارزشیابی کمی مشاغل را بر مبنای عامل قابل جبران شغل فراهم می کند.این عوامل عبارتند از خصایص یا ویژگی های خاص شغل که برای کارفرما ارزشمند و جبران خدمت کارکنان بر اساس آنها صورت می گیرد.درواقع شیوه های امتیازی سه ویژگی مشترک دارند : 1)عوامل قابل جبران ، 2) درجات این عوامل که از نظر عددی مقیاس بندی می شوند و 3) وزن هایی که بیانگر اهمیت نسبی هر عامل هستند.

ارزشیابی مشاغل

اهمیت نسبی هر شغل و متعاقبا محل آن در ساختار پرداخت را کا امتیازهای تخصیص یافته به آن تعیین می کند.طرح های امتیازی به عنوان پرکاربردترین رویکردهای ارزشیابی مشاغل در ایالات متحده و اروپا شناخته می شوند و از این بابت با رتبه بندی و طبقه بندی تفات قابل ملاحظه ای دارند که معیارهای مربوط به ارزشیابی مشاغل (عوامل قابل جبران) را به صرحت بیان می کنند.عوامل قابل جبران بر مبنای جهت گیری استراتژیک کسب و کار و نیز سهم کار در نیل به این اهداف و استراتژی ها تعیین می شوند.ازعوامل قابل جبران جدیدی که در مشاغل امروزی کاربرد دارد می توان به پاسخ گویی مالی ، رهبری ، کار تیمی و پاسخ گویی به پروژه ها اشاره کرد.

به طور سنتی عوامل قابل جبران در سازمان های مختلف تحت چهار مفهوم اساسی دسته بندی شده اند . مهارت ، تلاش ، مسئولیت و شرایط کاری.این عوامل طوری مقیاس بندی می شوند که میزان آنها در هر شغل ، همچنین اهمیت کلی آنها برای سازمان نشان داده شود.سپس امتیازها به وزن های عوامل ضمیمیه می شوند.کل امتیاز تعیین شده برای هر شغل ، جایگاه آن شغل در ساختار شغلی را مشخص می کنند.

مراحل طراحی یک طرح امتیازی

  1. انجام تجزیه و تحلیل شغل
  2. تعیین عوامل قابل جبران
  3. مقیاس بندی عوامل
  4. وزن دهی به عوامل مطابق با اهمیت آنها
  5. انتخاب ساختار پرداخت معیار
  6. ابلاغ طرح و آموزش به کاربران
  7. به کارگیری طرح برای مشاغل غیر الگو
  8. ایجاد نرم افزار پشتیبانی
نگاهی هم به این مقاله بیندازید
تشریح عوامل در ارزشیابی مشاغل- مهارت

عوامل قابل جبران نقش محوری در طرح های امتیازی دارند زیرا منعکس می کنند که کار چه مقدار به سازمان ارزش می افزاید.آنها از خود شغل و از جهت گیری استراتژیک کسب و کار نشات می گیرند.عومل قابل جبران ، آن دسته ویژگی های موجود در کار هستند که سازمان به آنها بها می دهد و به سازمان در پیگیری استراتژی و نیل به اهدافش کمک می کند.سازمان برای انتخاب عوامل قابل جبران این پرسش را مطرح می کند که کدام جنبه از کار باعث افزودن ارزش می شود ؟

ارزشیابی و طبقه بندی واحدهای مشمول قانون کار بیشتر به روش امتیازی صورت گرفته و نظام ارزیابی مشاغل مصوب وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی بر اساس این روش تدوین گردیده است .

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 1 میانگین: 5]