تست MBTI، یک پرسش‌نامه روان‌سنجی فردی است که برای شناسایی نوع شخصیت، نقاط قوت و اولویت‌های افراد طراحی شده است. این تست توسط ایزابل مایرز (Isabel Myers) و مادرش کاترین بریگز (Katherine Briggs) و بر اساس کارشان بر روی تئوری کارل یونگ (Carl Jung) در مورد انواع شخصیت تهیه شده است.

یونگ اعتقاد داشت دریافت بشر از جهان اطرافش از چهار طریق انجام می‌پذیرد:  حس و شهود، احساس و تفکر. البته بعدها دو جنبه دیگر نیز به این جنبه‌های چهارگانه اضافه شد: قضاوت و دریافت. این ۶ جنبه به اضافه جنبه‌های درونگرایی و برونگرایی، ۱۶ تیپ شخصیتی می‌سازند.

تست MBTI

نکته‌ی جالب این دسته‌بندی این است که هر کدام از این تیپ‌ها نقاط قوت و ضعف خود را داشته و هیچگونه ارزش‌گذاری در مورد فرد انجام نمی‌دهند. یونگ معتقد بود که بشر برای داشتن روانی سالم باید پذیرای جنبه‌های شخصیت خودش باشد.

تست MBTI ، امروزه به‌عنوان یکی از از پرکاربردترین ابزارهای روان‌شناسی در جهان شناخته می‌شود که به ما ایده‌های جالبی درباره شخصیت مان می‌دهد.‌

 

اهمیت تست MBTI

به‌طور مشخص، تست شخصیت شناسی به افراد کمک می‌کند تا شناخت بهتری از خود و دیگران پیدا کند. این شناخت یکی از باارزش‌ترین خصیصه‌هایی است که افراد در هر سازمان یا مجموعه‌ای می‌توانند در اختیار داشته باشند. اهمیت شناخت صحیح از شخصیت، هم برای سازمان و هم برای افراد، از چنان اهمیتی برای موفقیت فردی و سازمانی برخورد است که به‌هیچ ‌عنوان نمی‌توان آن را دست‌کم گرفت.

 پیدایش آزمون MBTI

ایزابل مایرز و مادرش کاترین بریگز، هر دو علاقمند به نظریه انواع شخصیت یونگ بودند و فهمیدند که این تئوری می‌تواند کاربردهایی هم در دنیای واقعی داشته باشد. در طول جنگ جهانی دوم، مایرز و بریگز شاخصی را توسعه دادند که می‌تواند برای شناخت تفاوت‌های فردی، به کار گرفته شود. این دو نفر معتقد بودند اگر تستی طراحی کنند تا مردم شخصیت خودشان را بهتر بشناسند، می‌توانند مشاغلی متناسب با شخصیت خود انتخاب کنند و زندگی سالم‌تر و شادتری داشته باشند.

مایرز اولین نسخه کاغذی این تست را در دهه ۱۹۴۰ ایجاد کرد. او به همراه مادرش، این تست را بر روی دوستان و خانواده خود انجام دادند. آن‌ها در دو دهه بعد نیز به توسعه این تست پرداختند.

بررسی اجمالی تست مایرز بریگز

بر اساس پاسخ‌های داده شده به تست MBTI، افراد یکی از ۱۶ نوع شخصیت را دارند. هدف تست این است که افراد، ویژگی‌های شخصیتی خود را از جمله علاقه‌‌مندی‌ها، نقاط قوت، ضعف، اولویت‌های شغلی احتمالی و سازگاری با افراد دیگر را بیشتر کشف و درک کنند.

هیچ‌کس «بهترین» شخصیت را ندارد و شخصیت هیچ‌کس، «بهتر» از شخصیت فرد دیگر نیست. همچنین این تست به‌دنبال پیداکردن اختلاف عملکرد یا ناهنجاری نیست؛ در عوض، هدف آن فقط این است که درباره خودتان بیشتر بدانید.

۴ معیار اصلی تست شخصیت MBTI

۱- برون‌گرایی (E) و درون‌گرایی (I)

برون‌گرایی و درون‌گرایی، اولین بار توسط یونگ در تئوری انواع شخصیت بررسی شد. یونگ از این اصطلاحات، به‌عنوان روشی برای توصیف چگونگی پاسخ و تعامل مردم با دنیای اطرف‌شان استفاده کرد. با اینکه این اصطلاحات برای اکثر مردم آشنا است؛ اما در تست MBTI استفاده آن‌ها، تاحدودی با کاربرد معمول‌شان متفاوت است.

افراد برون‌گرا (Extraverts)، عمل‌گرا (action-oriented) هستند، از تعاملات اجتماعی مکرر لذت می‌برند و از صرف وقت با بقیه، انرژی می‌گیرند.

افراد درون‌گرا (Introverts)، فکرگرا (thought-oriented) هستند، از تعاملات اجتماعی عمیق و معنی‌دار لذت می‌برند و از تنهابودن، انرژی می‌گیرند. همه ما با درجات متفاوت، درون‌گرا و برون‌گرا هستیم، اما بیشتر ما تمایل داریم یکی از این‌ دو عبارت به‌عنوان شخصیت ما معرفی شود.

۲- حسی (S) یا شهودی (N)

تعیین‌کننده این معیار، نوع جمع‌آوری اطلاعات افراد از دنیای اطراف‌شان است.

درست مثل برون‌گرایی و درون‌گرایی، همه افراد در موقعیت‌های مختلف، می‌توانند شهودی یا حسی باشند. براساس تست شخصیت MBTI، مردم تمایل دارند در یکی از این دو غالب باشند. افراد حسی (Sensing) ، توجه زیادی به واقعیت دارند؛ به‌ویژه آن‌چیزی را که می‌توانند از حواس‌شان بیاموزند. این افراد، تمایل دارند روی واقعیت‌ها و جزئیات تمرکز کنند و از تجربه کردن لذت ببرند.

افراد شهودی (Intuition) ترجیح می‌دهند بیشتر به الگوها و تصورات‌ توجه کنند. آن‌ها درباره احتمالات، آینده و نظریه‌های انتزاعی فکر می‌کنند و از آن لذت می‌برند.

۳– منطقی (T) یا احساسی (F)

این مقیاس با نحوه تصمیم‌گیری افراد، بر اساس اطلاعاتی که از حسی یا شهودی بودن آن‌ها به دست‌ آمده است، مشخص می‌شود. افرادی که ترجیح می‌دهند منطقی باشند (Thinking) بر واقعیت‌ها و داده‌های عینی بیشتر تأکید می‌کنند. آن‌ها هنگام تصمیم‌گرفتن؛ استوار، منطقی و بی‌غرض هستند.

کسانی که احساسات (Feeling) را ترجیح می‌دهند، در هنگام تصمیم‌گیری، مردم و احساسات‌شان را هم در نظر می‌گیرند.

۴– قضاوت‌گر (J) یا ادراکی (P)

مقیاس نهایی درباره نحوه تمایل مردم به مقابله با جهان خارج است. کسانی که قضاوت‌گر (Judging) هستند، ساختار و تصمیمات استوار را ترجیح می‌دهند. افرادی که تمایل دارند ادراکی (Perceiving) باشند، فکر بازتر، منعطف‌تر و سازگارتری دارند. این دو گرایش، با مقیاس‌های قبلی هم در تعامل است. به یاد داشته باشید، همه اشخاص می‌توانند مدتی برون‌گرا باشند. این معیار کمک‌تان می‌کند بفهمید که چه زمانی برون‌گرا هستید؛ هنگام جمع‌آوری اطلاعات (حسی یا شهودی) یا هنگام تصمیم‌گیری (احساسی یا منطقی).

در نهایت، هر معیار با حروف اول آن، به‌صورت لیست زیر مشخص می‌شود:

آزمون mbti

انواع تیپ‌های شخصیتی در آزمون (MBTI)

در تفسیر نتایج این آزمون هر تیپ شخصیتی با یک کد چهار حرفی بر مبنای شاخص‌های فوق مشخص می‌شود.

تیپ شخصیتی (ISTJ) یا بازرس

درون‌گرا – حسی – منطقی – قضاوتی

شخصیتی آرام و جدی که به واسطه‌ی دقت بالا و قابل اطمینان بودنش مراتب موفقیت را به سرعت طی می‌کند. او همچنین فردی عمل‌گرا، واقع‌بین و مسئولیت پذیر است. همیشه منطقی تصمیم می‌گیرد که چه کاری را باید انجام دهد و بدون توجه به عوامل حواس‌پرتی به طور پیوسته در راستای آن هدف تلاش می‌کند. از نظم و ترتیب دادن به همه چیز لذت می‌برد؛ مثل محل کار، خانه و زندگی. این افراد همچنین برای سنت‌ها و وفاداری به آن‌ها ارزش زیادی قائل هستند.

تیپ شخصیتی (ISFJ) یا مدافع

درون‌گرا – حسی – احساسی – قضاوتی

شخصیتی آرام، دوستانه، مسؤولیت‌پذیر و وظیفه‌شناس. فردی متعهد و ثابت‌قدم در انجام تعهدات خود. بسیار با دقت. شخصیتی وفادار و ملاحظه‌گر که به جزئیات رفتاری و گفتاری همه اطرافیانش توجه می‌کند و چیزهایی را که برای آن‌ها مهم است به خاطر می‌سپرد و به احساس طرف مقابل احترام می‌گذارد. این افراد عاشق این هستند که محیطی منظم و هماهنگ در محل کار و منزل خود ایجاد کنند.

تیپ شخصیتی (INFJ) یا حامی

درون‌گرا – شهودی – احساسی – قضاوتی

تیپ شخصیتی INFJ

این افراد در تمام ایده‌ها و افکارشان، روابط و دارایی‌های مادی‌اشان به دنبال معنا و نوعی ارتباط درونی هستند. آن‌ها همیشه به دنبال این مسأله هستند که بفهمند چه چیزی باعث ایجاد انگیزه در دیگران می‌شود و می‌توان گفت نسبت به دیگران عموما بصیرت عمیقی دارند. آن‌ها افرادی وظیفه‌شناس هستند که به ارزش‌های خود متعهد هستند. آن‌ها همیشه می‌توانند یک راه‌حل عالی برای تأمین منافع جمع پیدا کنند. این افراد همچنین در اجرای اهداف و چشم‌اندازهای خود بسیار منظم و قاطع هستند.

تیپ شخصیتی (INTJ) یا معمار

درون‌گرا – شهودی – منطقی – قضاوتی

صاحب ایده‌هایی اصیل و انگیزه‌ای عالی برای اجرای آن ایده‌ها و دستیابی به اهدافشان. این افراد به‌راحتی الگوی پنهان در رویدادهای مختلف را کشف می‌کنند و می‌توانند یک چشم‌انداز طولانی‌مدت برای اهداف خود خلق کنند. آن‌ها وقتی که به چیزی متعهد شدند، آن کار را به بهترین نحو ممکن سازماندهی می‌کنند و تا رسیدن به نتیجه آن را ادامه می‌دهند. شخصیتی شکاک و مستقل، دارای استانداردهای بالای مربوط به شایستگی و عملکرد، هم درباره‌ی خودشان و هم دیگران.

تیپ شخصیتی (ISTP) یا چیره‌دست

درون‌گرا – حسی – منطقی – ادراکی

افرادی پرتحمل و انعطاف‌پذیر. آن‌ها ناظرانی بی سر و صدا هستند و تا زمانی که مشکلی پیش نیامده به چشم نمی‌آیند، اما در صورت بروز مشکل به‌سرعتن برای یافتن راه‌حلی قابل اجرا اقدام می‌کنند. نحوه‌ی عملکرد همه‌چیز را به سادگی تجزیه و تحلیل می‌کنند و به‌راحتی می‌توانند حجم زیادی از داده‌ها را برای یافتن هسته اصلی مشکلات کاوش کنند. به روابط علت و معلولی و سازماندهی اطلاعات با استفاده از اصول منطقی و بهره‌وری علاقه‌مند هستند.

تیپ شخصیتی (ISFP) یا ماجراجو

درون‌گرا – حسی – احساسی – ادراکی

شخصیتی آرام، حساس و مهربان با رفتاری کاملا دوستانه. این افراد با تمام وجود از لحظه حال لذت می‌برند؛ از آنچه که در اطراف آن‌ها در جریان است. آن‌ها دوست دارند فضای خاص خودشان را داشته باشند و با چهارچوب زمانی خاص خودشان کار کنند. این افراد به ارزش‌هایشان و همین‌طور افرادی که برای آن‌ها مهم هستند، همیشه وفادار و متعهد می‌مانند. از اختلافات و درگیری‌ها بیزارند و دوست ندارند کسی عقاید یا ارزش‌های آنها را به دیگران تحمیل کند.

تیپ شخصیتی (INFP) یا میانجی

درون‌گرا – شهودی – احساسی – ادراکی

تیپ شخصیتی INFP

افرادی آرمان‌گرا که به ارزش‌های خود و افرادی که برای آن‌ها مهم هستند، عمیقا وفادار هستند. این افراد دوست دارند همه‌ی ابعاد زندگی‌اشان متناسب و منطبق با ارزش‌هایشان باشد. شخصیتی کنجکاو که سریع همه‌چیز را مشاهده و بررسی می‌کند و می‌تواند کاتالیزوری قوی برای اجرای ایده‌ها باشد. این افراد به دنبال درک همه‌ی انسان‌ها هستند و سعی می‌کنند به آن‌ها کمک کنند تا از توانایی‌های بالقوه خود استفاده کنند. و در پایان شخصیتی سازگار، انعطاف‌پذیر و گشوده، مگر اینکه تهدیدی را حس کند.

تیپ شخصیتی (INTP) یا متفکر

درون‌گرا – شهودی – منطقی – ادراکی

این افراد به دنبال ارائه‌ی توضیحات منطقی برای همه چیزهایی هستند که به آن‌ها علاقه دارند. دارای ذهنیتی انتزاعی که بیشتر به ایده‌ها علاقه دارند تا به اقدامات عملی و تعاملات اجتماعی. افرادی آرام، صبور، انعطاف‌پذیر و سازگار. این افراد همچنین دارای توانایی غیرمعمولی برای تمرکز عمیق با هدف حل مشکلات در حوز‌ه‌ی دلخواه خود دارند. شخصیتی شکاک، گاهی انتقادی اما همیشه تحلیلی.

تیپ شخصیتی (ESTP) یا کارآفرین

برون‌گرا – حسی – منطقی – ادراکی

شخصیتی انعطاف‌پذیر و بردبار با رویکردی عمل‌گرا و متمرکز بر نتایج فوری. نظریه‌ها و توضیحات مفهومی آن‌ها را خسته می‌کند و غالبا تمایل دارند که برای حل مشکلات به صورت عملی و با انرژی فراوان اقدام کنند. همیشه روی مفهوم اینجا و اکنون تمرکز دارند و افرادی خودجوش محسوب می‌شوند که از هر لحظه‌ای که می‌توانند با دیگران تعامل داشته باشند لذت می‌برند. این افراد از لذات و دارایی‌های دنیوی هم لذت می‌برند و از طریق انجام دادن امور، مسائل را بهتر یاد بگیرید.

تیپ شخصیتی (ESFP) یا مجری

برون‌گرا – حسی – احساسی – ادراکی

رفتاری دوستانه، پذیرا و اجتماعی. عاشقان پرشور زندگی، مردم و لذت‌های مادی. از همکاری با دیگران برای رسیدن به نتیجه لذت می‌برند. آن‌ها به کارشان و مسائل کاری رویکردی واقع‌بینانه و عقلانی دارند با این حال کار کردن با آن‌ها بسیار سرگرم‌کننده است. افرادی انعطاف‌پذیر و خودجوش که به‌راحتی با افراد و محیط‌های جدید سازگار می‌شوند. آن‌ها با تجربه کردن عملی امور مختلف به کمک افراد دیگر، بهتر می‌آموزند.

تیپ شخصیتی (ENFP) یا پیکارگر

برون‌گرا – شهودی – احساسی – ادراکی

تیپ شخصیتی ENFP

افرادی بسیار مشتاق و خیال‌پرداز. آن‌ها زندگی را سرشار از فرصت‌های مختلف می‌بینند. این افراد خیلی سریع بین رویدادها و اطلاعاتشان ارتباط برقرار می‌کنند و با اطمینان بر اساس الگوهایی که مشاهده می‌کنند، در مسیرشان پیش می‌روند. آن‌ها به‌شدت نیاز به تأیید دیگران دارند و در مقابل به‌راحتی از دیگران قدردانی و حمایت می‌کنند. شخصیتی خودجوش و انعطاف‌پذیر که اغلب به ابتکارات آنی و تسلط کلامی خود متکی است.

تیپ شخصیتی (ENTP) یا مجادله‌گر

برون‌گرا – شهودی – منطقی – ادراکی

شخصیتی سریع، مبتکر، پرانگیزه، هوشیار و صریح. درباره‌ی حل مشکلات جدید و چالش‌برانگیز فردی خلاق است. در خلق طرح‌های مفهومی و تجزیه و تحلیل استراتژیک آن‌ها مهارت دارد. درباره‌ی درک دیگران توانایی خیلی خوبی دارد. روش‌های متداول و معمولی برای آن‌ها کسل‌کننده است و به ندرت یک کار را به صورت متوالی به یک شیوه انجام می‌دهند. ضمنا آن‌ها همیشه علایق جدیدی برای خود پیدا می‌کنند.

تیپ شخصیتی (ESTJ) یا مدیر

برون‌گرا – حسی – منطقی– قضاوتی

شخصیتی عمل‌گرا، واقع‌بین، عقلانی، قاطع و سریع در اجرای تصمیمات. استاد سازماندهی پروژه‌ها و افراد با هدف انجام اصولی کارها که همیشه روی دستیابی به کارآمدترین روش ممکن تمرکز دارد. به جزئیات روتین دقت می‌کند و آن‌ها را در امور مختلف رعایت می‌کند. این افراد مجموعه مشخصی از استانداردهای منطقی دارند که به طور سیستماتیک آن‌ها را دنبال می‌کنند و از دیگران هم انتظار دارند که آن‌ها را رعایت کنند. این گروه شخصیتی همچنین در اجرای برنامه‌های خود قوی عمل می‌کنند.

تیپ شخصیتی (ESFJ) یا سفیر

برون‌گرا – حسی – احساسی – قضاوتی

افرادی خونگرم، وظیفه‌شناس با روحیه همکاری عالی. این گروه همیشه به دنبال هماهنگی در محیط اطراف خود هستند و با عزم و اراده برای ایجاد آن تلاش می‌کنند. آن‌ها دوست دارند برای انجام دقیق و به موقع کارها با دیگران همکاری مفید داشته باشند. افرادی وفادار که حتی در کوچک‌ترین مسائل هم به ارزش‌ها و اصول خود پایبند هستند. همیشه توجه دارند که دیگران در زندگی روزمره خود به چه چیزهایی نیاز دارند و سعی می‌کنند که نیازهای افراد را برای آن‌ها تأمین کنند. آن‌ها دوست دارند به خاطر آنچه که هستند و به خاطر آنچه که در آن مشارکت می‌کنند، از آن‌ها قدردانی شود.

تیپ شخصیتی (ENFJ) یا قهرمان

برون‌گرا – شهودی – احساسی – قضاوتی

تیپ شخصیتی ENFJ

شخصیتی خون‌گرم، همدل، پاسخگو و مسؤولیت‌پذیر که به احساسات، نیازها و وضعیت روحی دیگران توجه زیادی دارد. در همه‌ی افراد پتانسیلی برای پیشرفت پیدا می‌کند و دوست دارد به دیگران کمک کند تا پتانسیل خود را شکوفا کنند. این افراد همچنین می‌توانند به‌عنوان یک کاتالیزور قوی برای رشد فردی و گروهی عمل کنند. آن‌ها افرادی وفادار هستند که به ستایش و انتقاد دیگران همیشه بازخورد مثبت ارائه می‌دهند. شخصیتی اجتماعی و رهبری الهام‌بخش برای یک کار گروهی.

تیپ شخصیتی (ENTJ) یا فرمانده

برون‌گرا – شهودی – منطقی – قضاوتی

شخصیتی صریح و قاطع که رهبری را به آسانی بر عهده بگیرد. به سرعت رویه‌ها و سیاست‌های غیرمنطقی و ناکارآمد را تشخیص می‌دهد و سیستم‌های جامع و پیچیده‌ای را برای حل مشکلات سازمانی ایجاد و پیاده‌سازی می‌کند. از برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و هدف‌گذاری لذت می‌برد. همیشه اطلاعاتش به روز است و از گسترش دانش خود و انتقال آن به دیگران لذت می‌برد. این افراد در ارائه‌ی ایده‌های خود بسیار قوی عمل می‌کنند.

آزمون شخصیت مایرز بریگز و خودشناسی

آزمون شخصیت مایرز بریگز می‌تواند بینش و اطلاعات زیادی درباره‌ی شخصیت شما ارائه بدهد و احتمالا به همین دلیل است که این آزمون در سرتاسر دنیا محبوبیت بسیاری دارد. حتی بدون تکمیل پرسشنامه‌ی اصلی، احتمالا تنها با مطالعه ویژگی‌های شخصیتی این آزمون می‌توانید وجود برخی از این گرایش‌ها را در خودتان تشخیص دهید.

طبق اعلام رسمی بنیاد مایرز و بریگز، این مسأله مهم است که به خاطر داشته باشید همه‌ی تیپ‌های شخصیتی ارائه شده در این آزمون با هم برابر بوده و هر یک دارای ارزش‌های منحصربه‌فرد خودش است.

به‌عنوان مثال، هنگام کار در موقعیت‌های گروهی در مدرسه یا محل کار، شناخت نقاط قوت خود و درک نقاط قوت دیگران می‌تواند بسیار مفید باشد. وقتی که در حال تکمیل یک پروژه به همراه سایر اعضای گروه هستید، ممکن است متوجه شوید که برخی از اعضای گروه در انجام اقدامات خاصی مهارت و استعداد بیشتری دارند. با تشخیص این تفاوت‌ها، سرپرست گروه می‌تواند وظایف را بین اعضای گروه بهتر تقسیم کند که این مسأله دستیابی به نتیجه‌ی کلی را بسیار سریع‌تر و با کیفیت‌تر می‌کند.

تفاوت آزمون (MBTI) با سایر آزمون‌های شخصیت

آزمون‌های شخصیت

اول اینکه (MBTI) در واقع یک «آزمون» نیست چون هیچ پاسخ درست یا غلطی در آن وجود ندارد و هیچ گزینه‌ای نسبت به گزینه دیگر برتری ندارد. هدف این آزمون همچنین ارزیابی سلامت روان یا ارائه‌ی هر نوع تشخیص درمانی هم نیست.

علاوه بر این برخلاف بسیاری از انواع دیگر آزمون‌های روان‌شناختی، نتایج شما با هیچ نوع هنجاری مقایسه نمی‌شود. در واقع به جای مقایسه نمره‌ی خودتان با نتایج سایر افراد، هدف از این آزمون ارائه اطلاعات بیشتر درباره‌ی شخصیت منحصربه‌فرد خودتان است.

اعتبار و قابلیت اطمینان آزمون (MBTI)

بر اساس اعلام بنیاد مایرز و بریگز، آزمون (MBTI) تمام استانداردهای جهانی در خصوص قابلیت اطمینان و اعتبار علمی لازم از سوی مجامع نظارت‌کننده را دارا است. با این حال، برخی از مطالعات هم نشان داده‌اند که قابلیت اطمینان و اعتبار این آزمون به اندازه‌ی کافی نیست.

همچنین برخی مطالعات نشان داده است که بین ۴۰ تا ۷۵ درصد از پاسخ‌دهندگان پس از تکمیل پرسشنامه برای بار دوم، نتیجه‌ی متفاوتی دریافت می‌کنند.

جمع‌بندی

از آنجا که استفاده از آزمون شخصیت مایرز بریگز نسبتا آسان است، این آزمون امروزه به یکی از محبوب‌ترین ابزارهای روان‌شناسی در سرتاسر دنیا تبدیل شده است و تقریبا دوازده میلیون بزرگ‌سال آمریکایی هر ساله این آزمون را انجام می‌دهند.

با توجه این که نسخه‌های متنوع و زیادی از آزمون (MBTI) به صورت آنلاین برای استفاده موجود است، باید در نظر داشت که هر یک از پرسشنامه‌های غیررسمی که ممکن است در اینترنت پیدا کنید تنها شباهتی تقریبی به پرسشنامه اصلی آزمون دارد.

آزمون اصلی و استاندارد (MBTI) باید توسط یک متخصص آموزش دیده و واجد شرایط انجام شود. در حال حاضر، این پرسشنامه استاندارد را می‌توان به صورت آنلاین از طریق ناشر رسمی آزمون تهیه کرد که شامل دریافت تفسیر حرفه‌ای نتایج هم می‌شود

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 2 میانگین: 5]
نگاهی هم به این مقاله بیندازید
بهترین شغل برای تیپ شخصیتی شما در آزمون MBTI (مایرز بریگز) چیست؟