تعریف شغل چیست؟

شُغل یا پیشه فعالیتی منظم است که در ازای دریافت پول انجام می‌شود. یک فَرد عموماً یک شغل را با کارمندی، داوطلبی، یا شروع کسب‌وکار آغاز می‌کند. مدت‌زمان یک شغل می‌تواند از یک ساعت (درمورد کارهای خاص) تا تمام طول عمر (مثلاً در مورد برخی قاضی‌ها) به درازا بکشد. اگر یک فرد برای نوع مشخصی

ارزشیابی مشاغل مدیریتی

برای ارزشیابی مشاغل مدیریتی از نظام ارزشیابی مشاغل هی استفاده می شود که ادوارد هی در سال ۱۹۴۳ بنیانگذاری کرد و توسط گروه هی توسعه داده شده است. در این روش تعداد عوامل اصلی ارزشیابی مشاغل به چهار عامل محدود می گردد : 1.دانش : مجموعه ای از مهارت ها و دانش

طراحی شغل

 استراتژی های سازمان تعیین کننده اصلی وظایف شغلی است و طراحی شغل باید در راستای استراتژی های سازمان انجام گیرد. استراتژی ها به وظایف واحدها تبدیل و وظایف واحدها به قسمت های کوچکی که یک نفر بتواند به عهده بگیرد تقسیم می شوند. این تقسیم بندی ریشه در مدیریت علمی تیلور و همکارانش دارد که

روش های جمع آوری اطلاعات برای تجزیه و تحلیل شغل

برای تجزیه و تحلیل یک شغل از روش های گوناگونی استفاده می شود.به بیان دیگر، درباره وظایف، مسئولیت ها و فعالیت های مربوط به آن شغل باید اطلاعاتی را جمع آوری نمود. مصاحبه برای جمع آوری اطلاعات در مورد شغل، مصاحبه روشی بسیار متدوال است.امکان دارد با یکایک کارکنان مصاحبه فردی انجام

تشریح عوامل در ارزشیابی مشاغل- شرایط کار

مسئولیت ها و کوشش های شغلی، محتوی و ماهیت کار و نیز محیطی که کار در آنجا انجام می شود ممکن است عوارض و یا خطراتی را برای شاغل در پی داشته باشند، عوارض، بیماری های ناشی از شغل بوده که آثار آن در آینده خود را نشان می دهد، ولی حوادث دارای اثرات فوری

تشریح عوامل در ارزشیابی مشاغل- کوشش ها

کوشش ها انجام هر کاری نیازمند نوعی کوشش و فعالیت است. این کوشش یا جسمانی است یا فکری. معمولا هر چه شغلی نیاز به کوشش فکری بیشتری داشته باشد نیاز آن به کوشش جسمی کمتر است البته عکس این قضیه همواره صادق نیست. در نظام ارزشیابی مشاغل، آن دسته از کوشش هایی جسمی یا

تشریح عوامل در ارزشیابی مشاغل- مسئولیت ها

مسئولیت ها انجام هر کاری نیازمند اعمال مراقبت های لازم است. می توان گفت که هیچ کاری بدون اعمال مراقبت انجام شدنی نیست. ممکن است که شاغلی در اثر ممارست و تداوم کار، ظاهراً مراقبتی را در شغل به کار نگیرد اما این امر لزوم به کارگیری مراقبت در شغل را منتفی نمی سازد.

تشریح عوامل در ارزشیابی مشاغل- مهارت

مهارت مهارت عبارت است از مجموعه ای از توانایی های اکتسابی فردی که برای انجام یک کار (تصدی یک شغل) لازم است. شرط لازم برای انجام یک کار داشتن مهارت متناسب با آن کار است. مهارت یا توانایی های اکتسابی در اثر آموختن برای فرد حاصل می شوند. آموختن یا علمی و نظری است

نظام ارزشیابی مشاغل موضوع ماده ۴۸ قانون کار

نظام ارزشیابی مشاغل به روش امتیازی از چهار روشی که برای ارزشیابی مشاغل برشمردیم روش امتیازی ، دقیق ترین روش برای تعیین ارزش یک شغل است که طبقه بندی مشاغل واحدهای مشمول قانون کار نیز با همین روش انجام می شود. روش امتیازی مبتنی بر تجزیه و تحلیل عوامل تشکیل دهنده شغل است.

شناسنامه شغل چیست ؟ (نمونه شناسنامه شغل + راهنمای تهیه)

تهیه شناسنامه شغل یکی از نتایج جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات شغلی  است و جزء مدارک طرح طبقه بندی مشاغل است ، سندی است که حاوی اطلاعات لازم درباره شغل بوده و موارد ذیل می بایستی در آن درج شود :  شرایط احراز و عرفهای رایج   شرط

Go to Top