انتظارات خود را تدوین کنید.

باید در نظر داشت که مدیریت عملکرد بدون تدوین اهداف و انتظارات امکان پذیر نیست. به عنوان مثال یک تیم ورزشی را در نظر بگیرید. اهداف و انتظارات کاملاً شفاف و روشن است و هدف دستیابی به پیروزی است. هر یک از اعضای تیم در تلاش هستند که امتیاز آور باشند و یا مکمل یک بازیکن خاص باشند، سرعت خود را افزایش دهند و تیم را در شرایط مناسبی قرار دهند تا امتیاز مطلوبی را بدست آورند.

چرخه مدیریت عملکرد کارکنان

در این وضعیت پایش عملکرد افراد تیم، به صورت روزانه انجام می­ گیرد و پیشرفت آنان قابل سنجش است. در صورتی که اهداف و انتظارات بالاتر از سطح توانایی اعضای تیم تدوین شود، بی­ تردید اعضای تیم برای رسیدن به آن اهداف می بایستی عملکرد خود را ارتقاء دهند و تلاش کنند تا بازی ، استقامت، سرعت و قدرت آنها بهبود یابد.

رصد کردن عملکرد، با یک رویکرد مشابه به کارکنان مربوط نمی­ شود. بلکه باید اهداف کلی سازمان تدوین شود، به نحوی که اهداف کوچک­ تر و مشخص ­تر نیز در آن لحاظ گردد مانند: اهداف سود سازمان، ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان و یا ارائه محصولات با بهترین کیفیت. اگر سازمان اهداف خود را تدوین کند، می­ تواند برای هر هدف خاص تیم سازی نماید، تا از این طریق به بهترین نتیجه دست یابد.

اهداف فردی برای هر کارمند به دو دسته تقسیم می ­شود. یک دسته نتایج خاص و دسته دیگر شامل گرایش­ ها و رفتارها می ­باشد که از طریق آنها به نتایج مشخص شده دست می ­یابد. برای روشن شدن مطلب به مثال زیر توجه کنید:

در نظر بگیرید که سازمان در نظر دارد به فروش سالانه یک میلیون دلار دست یابد. بدین منظور ­باید یک سلسله فعالیت و اقداماتی را انجام دهد تا به هدف تدوین شده دست یابد. از جمله این اقدامات، استخدام مدیر فروش، برنامه ریزی، پیش بینی و توسعه مشتریان است. برای آن که بتوان دریافت قسمت فروش توانسته است به اهداف نزدیک گردد، باید به صورت مستمر مورد پایش قرار گیرد. آنچه مورد ارزیابی قرار می ­گیرد، مهارت ­ها، گرایش ­ها و رفتارهایی است که منجر به نزدیک شدن به اهداف می­ شوند.

تدوین برنامه­ های سازمان بر اساس سیاست و فرهنگ سازمان

در صورتی که برای هر یک از کارکنان اهدافی را تعیین نموده اید باید تأکید کنید که این اهداف در برنامه شما مشخص شده­ اند. در صورتی که سازمان در حال گسترش و توسعه باشد می بایستی اطلاعاتی بر اساس طراحی توسعه­ ای و فرآیندهای جدید دریافت شود. یک روش مدیریت عملکرد کارآمد آن است که ضمن آنکه منطبق بر فرهنگ سازمانی باشد، باید بتواند نیازهای سازمان شما را نیز برطرف نماید. همچنین مدیریت عملکرد، زمانی می­ تواند کار آمد باشد که قابلیت به روز شدن را به گونه­ ای داشته باشد تا در صورت تغییر رویکرد تجارت سازمان با حفظ اخلاق حرفه ای و تبدیل شدن به جزئی از اداره سازمان ارتقاء یابد.

بسیاری از شرکت های موفق هنگام استخدام نیروی جدید، برگه انتظارات کاری را که شامل: انتظارات شغلی، لیست محدوده حقوق و دستمزد پرداختی، مسئولیت ­های اصلی، نام مدیر و یا سرپرست مربوطه، سایر پست ها، میزان تعامل با سایر دپارتمان­ ها و نحوه سنجش موفقیت را به وی ارائه می­ دهند و بدین ترتیب انتظارات به طور چشمگیری برای فرد واضح هستند.

نگاهی هم به این مقاله بیندازید
مدیریت عملکرد کارکنان
به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 1 میانگین: 5]