بر اساس روش مقایسه عوامل تعدادی از مشاغل سازمان به عنوان مشاغل کلیدی انتخاب و سایر مشاغل را با این مشاغل کلیدی انتخاب شده مقایسه می نمایند و بر اساس آن ارزشیابی مشاغل انجام می شود. معیار و ضابطه اصلی در این روش مقدار پولی است که برای مشاغل کلیدی به عنوان مزد در نظر گرفته و پرداخت می شود.

ارزشیابی مشاغل

این شیوه ارزشیابی که توسط “یوجین بنج” ابداع گردیده است و به سیستم مشاغل حساس نیز معروف است ، بسط و توسعه روش درجه بندی است ارزشیابی مشاغل می باشد.در این سیستم به صورت کمی به تعیین ارزش نسبی مشاغل پرداخته می شود و از نظر استفاده از هر دو روش درجه بندی و طبقه بندی دشوارتر و از ظرافت خاصی نیز برخوردار می باشد.

مراحل عملی اجرای روش مقایسه عوامل در ارزشیابی مشاغل

  1. ابتدا تعدادی عوامل (معمولا 5 عامل) برای مطالعه و ارزشیابی مشاغل در نظر گرفته می شود که این عوامل عبارتند از : کوشش فکری ، کوشش جسمی ، مسئولیت ها و شرایط و خطرات محیط کار.سپس مشخصات مشاغل شامل شرح وظایف و خصوصیات دیگر و شرایط احراز شغل به نحوی که 5 عامل فوق الذکر در آن ها مشخص شده باشد تهیه و تدوین می گردد.
  2. با مطالعه کلیه مشاغل موجود در کارگاه تعدادی از مشاغل که اهمیت و جامعیت کافی در مقایسه با سایر مشاغل کارگاه داشته و معرف کلیه مشاغل از پائین ترین سطوح شغلی تا بالاترین سطوح باشد ، به عنوان مشاغل کلیدی انتخاب می شود.
  3. مشاغل کلیدی انتخاب شده یک بار بر اساس 5 عامل گفته شده با یکدیگر مقایسه و بر حسب اهمیت درجه بندی می گردند.سپس یک بار دیگر این مشاغل براساس مبلغ مزد یا حقوق پرداختی با هم مورد مقایسه و ارزشیابی قرارگرفته و به ترتیب اهمیت بر اساس مزد پرداختی درجه بندی می گردند. بعد از آن نتایج حاصله از دو روش فوق با هم مقایسه گردیده و مشاغل کلیدی که اهمیت و ارزش یکسانی بدست آورده اند به عنوان مشاغل کلیدی نهایی انتخاب می گردند.
  4. در مرحله نهایی کلیه مشاغل موجود در کارگاه با این مشاغل کلیدی مقایسه گردیده و اهمیت و ارزش هر شغل مشخص می گردد.
نگاهی هم به این مقاله بیندازید
روش طبقه بندی در ارزشیابی مشاغل

روش مقایسه عوامل از جمله روش هایی است که به علت محدودیت عوامل انتخاب شده که معمولا پنج عامل بوده و همچنین محدود بودن تعداد مشاغل کلیدی انتخاب شده صرف وقت و هزینه کمتری جهت ارزیابی در پی دارد.ضمنا چنانچه اجراکنندگان آن با کار خود آشنایی کافی داشته باشند و مراحل کار بدرستی انجام شود از جمله روش های دقیق ارزشیابی مشاغل بوده و نتایج آن قابل اطمینان خواهد بود.

لیکن در عین حال معایبی نیز دارد ، از جمله آن که اگر در ماهیت وظایف کلیدی انتخاب شده تغییراتی حاصل گردد اهمیت و ارزش خود را به عنوان ضابطه سنجش و ارزشیابی از دست خواهند داد.ضمنا چون این روش مستلزم انجام مراحل مختلفی است که جنبه فنی و تخصصی داشته و برای کارکنان نامفهوم است ، ممکن است نتایج حاصله علی رغم داشتن دقت و صحت با اعتماد کافی مورد پذیرش و قبول کارکنان قرار نگیرد.

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 1 میانگین: 5]