سال ها پیش مدیر عامل شرکتی که در آن مشغول به کار بودم هر سال از کارکنان شرکت می خواست تا عملکرد او را بررسی کنند و به او بازخورد دهند. شرکت گرنتد (Granted)  شرکت کوچکی بود. اما نکته جالب این بود که مدیر از پرسنلش می خواست تا در مورد عملکردش به او نمره بدهند. تصور او این بود که این روش، روشی عادلانه است.

چه تعداد از مدیران از اعضای تیمشان در مورد عملکردشان سوال می کنند؟ اگر مدیری این کار را انجام نمی­ دهد باید گفت که به نظر می رسد می بایستی نسبت به انجام آن اقدام کند. در این خصوص نکات زیادی وجود دارد که می توان به آن ها توجه کرد.

شناسایی روش کار:

مدیران نه تنها باید از کارمندان در مورد اینکه چگونه کار کنند و چه مواردی برای آنها در کار اولویت دارد سوال کنند، بلکه می بایستی روش کار و اولویت های خود را نیز برای آنان شفاف نمایند. باید اعتراف کنم، کارایی من به عنوان کارمند زمانی افزایش چشمگیری یافت که روش کار کردن مدیرم را کشف کردم. این موضوع باعث شد که من نظرات و عقایدم را به موقع ارائه دهم، بنابراین نزدیک نمودن روش های کار مهمترین دستاورد این شناسایی بود.

آموزش:

بی تردید گفتگوی مدیر با کارکنان می تواند به نوعی زمینه آموزش مدیر را فراهم کند. آیا مدیران به خوبی از کارکنانشان حمایت می کنند؟ مدیران می بایستی نسبت به شناسایی نیازهای حرفه ای خود به منظور رشد و ارتقای خود توجه کنند، و این مهم در تعامل بین مدیر و کارکنان حاصل می شود. می توان آن را از طریق آموزش دو سویه بدست آورد.

جلسات تک به تک:

مدیران می توانند از کارکنان خود سوال کنند که چگونه می توانند برای رسیدن آنها به اهدافشان از آنها حمایت کنند؟ مدیران نه تنها باید نسبت به مشخص کردن اهداف اقدام کنند بلکه می بایستی راه­های رسیدن به اهداف را هم از کارکنان خود سوال کنند. باید از کارکنان خود بپرسند که برای رسیدن به اهداف چه ملزوماتی نیاز است.

عملکرد مدیران:

اما منظور از حمایت از کارکنان و نقش آن در عملکرد مدیران به منظور رسیدن به اهداف این است، مدیران می ­بایستی نقش مربی و رهبر را در مراحلی از کار که کارکنان با چالش روبرو می­ شوند بازی کنند.

آیا باید درخواست بازخورد از کارکنان نمود یا خیر؟

مدیران می توانند از دریافت بازخورد عمکلردشان از پرسنل اجتناب کنند اما این مورد در بلند مدت به عملکرد آنان ضربه وارد خواهد کرد. مدیران با سه گروه در تعامل هستند: روسایشان، همکارانشان و اعضای تیمشان. یک دیدگاه رایج میان عموم مدیران آن است که آنان فقط می­بایستی روسای خود را خشنود سازند، در حالیکه واقعیت این است، مدیری که نتواند اعضای تیم خود را جذب نماید، قطعا نخواهد توانست مورد توجه روسای خود قرار گیرد.

نگاهی هم به این مقاله بیندازید
اهمیت احترام در محیط کار

کارمندی که احساس کند نمی­تواند بازخوردی از عملکرد مدیرش به او بدهد به دنبال مدیری خواهد گشت که بتواند به او بازخوردی از عملکرد وی بدهد.

رابرت هوک، مدیر منابع انسانی

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 0 میانگین: 0]