طراحی شغل

 استراتژی های سازمان تعیین کننده اصلی وظایف شغلی است و طراحی شغل باید در راستای استراتژی های سازمان انجام گیرد. استراتژی ها به وظایف واحدها تبدیل و وظایف واحدها به قسمت های کوچکی که یک نفر بتواند به عهده بگیرد تقسیم می شوند. این تقسیم بندی ریشه در مدیریت علمی تیلور و همکارانش دارد که

روش های جمع آوری اطلاعات برای تجزیه و تحلیل شغل

برای تجزیه و تحلیل یک شغل از روش های گوناگونی استفاده می شود.به بیان دیگر، درباره وظایف، مسئولیت ها و فعالیت های مربوط به آن شغل باید اطلاعاتی را جمع آوری نمود. مصاحبه برای جمع آوری اطلاعات در مورد شغل، مصاحبه روشی بسیار متدوال است.امکان دارد با یکایک کارکنان مصاحبه فردی انجام

شناسنامه شغل چیست ؟

برای نیل به عملکرد بالا ، سازمان باید بین نیازمندی های شغل و ویژگی های شاغل تناسب برقرارکند.برای برقراری این تناسب باید تحلیل شغل انجام و اطلاعات تفصیلی درباره شغل ارائه شود.این اطلاعات ضروری و اساسی درباره شغل که در شرح شغل نمود می یابد زمینه را برای استخدام ، انتخاب ، آموزش ، ارزیابی

اقدامات اساسی تجزیه و تحلیل شغل

در فرآیند تجزیه و تحلیل شغل ، جمع آوری اطلاعات ، تحلیل اطلاعات و تنظیم شرح شغل و شرایط احراز باید صورت گیرد و هدف از تحلیل شغل ، جمع آوری اطلاعات در مورد پرسش های زیر است : 1. چه کاری انجام می شود ؟ 2. چرا انجام می شود ؟

کاربردهای تجزیه و تحلیل شغل

در بیشتر سازمان ها تجزیه و تحلیل شغل به منظور گزینش ، آموزش ، ارزشیابی مشاغل ، ارزیابی عملکرد ، ایمنی و بهداشت ، مطالعات زمان و حرکت و پیاده کردن قوانین و مقررات قانونی دولت کاربرد دارد. انتخاب (گزینش) : بیشترین هدف تجزیه و تحلیل شغل ، ایجاد معیاری برای انتخاب و گزینش می

تجزیه و تحلیل شغل چیست ؟

تجزیه و تحلیل شغل یا Job Analysis به فرآیند جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مهم در مورد شغل اطلاق می شود، تا از طریق آن بتوان ماهیت و ویژگی های شغل را شناسایی نمود. این مهم نه فقط با محتوای شغل بلکه با اهداف شغل، برون داده هایی که از پذیرنده شغل انتظار

Go to Top