ممکن است شما تا کنون مطالب زیادی در رابطه با خلاقیت شنیده باشید. انجمن اقتصاد دنیا (The World Economic Forum) پیش بینی می کند تا سال 2020 خلاقیت به عنوان سومین مهارت در دنیای مدیریت و تجارت پس از مهارت هایی چون حل مسائل پیچیده، تفکر انتقادی قرار خواهد گرفت.

خلاقیت

خلاقیت به چه معناست؟

شاید در لحظه اول ذهن به سوی خلاقیت در زمینه های هنری ( نقاشی و طراحی ) معطوف شود. اما در معنای لغت نامه­ای آن به بهره­مندی از تصویر سازی و یا ایده اصلی که منجر به خلق یک محصول شود اطلاق می­شود. امروزه همه کسب و کارها برای پیشرو بودن نیازمند به خلاقیت هستند.

40% از پرسنل یک شرکت تولید تکنولوژی اذعان داشتند که محل کار آنان، تشویق به خلاقیت و یا پاداش در ازای خلاقیت را برای آنان فراهم نمی کند. آنها معتقدند که محیط کار پر اضطراب و ناامید کننده  و نیز حجم بالای کار مانع از ایجاد زمینه مناسب جهت بروز خلاقیت می گردد.

راه کارهای جدید همکاری: 

رهبران سازمان­ها برای دستیابی به اهداف سازمان نیازمند ایجاد زمینه مناسب جهت شکوفا نمودن خلاقیت کارکنان خود هستند.  این مهم حاصل نخواهد شد جز با ایجاد محیطی آرام و به دور از اضطراب در کنار همکاری سازنده کارکنان با یکدیگر.

آنچه در این امر مهم به نظر می رسد، چگونگی به اشتراک گذاشتن ایده های جدید میان اعضای یک گروه است. برخی از سازمان ها از طوفان حرکتی که بر گرفته از طوفان فکری است بهره می­گیرند. در این روش اعضای هر تیم به ایده ای مشترک دست می یابند و سپس آن ایده را در مناظره همگانی ارائه می­دهند و سایر تیم ها به نقد و بررسی آن ایده می پردازند.

ارتقای انعطاف پذیری:  

برخی از افراد خلاق در جستجوی محیط کاری منعطف می باشند، چراکه معتقدند می بایستی توانایی کنترل خلاقیت خود را داشته باشند. از این رو رهبران سازمان­ها می­بایستی نسبت به فراهم آوردن آخرین تجهیزات و تکنولوژی­های جدید اقدام نمایند تا کارکنان بتوانند نسبت به انتخاب محل کار خود آزادانه تر عمل نمایند.

حفاظت از اطلاعات:

امنیت اطلاعات در روش دور کاری چالشی جدی است. با توجه به اینکه این روش در حال توسعه و گسترش می باشد، توجه به حفاظت از اطلاعات امری ضروری به نظر می رسد. به همین علت بسیاری از شرکت های پیشرو در تکنولوژی تلاش می کنند نسبت به ایجاد بسترهای مناسب برای دسترسی کاربران به کامپیوتر ایده­های جدیدی را ارائه دهند که از آن جمله می­توان به دسترسی کاربران به کامپیوتر به وسیله اثر انگشت یا شناسایی از طریق اسکن شبکیه چشم را نام برد.

افراد با توانایی خلق ایده، رهبرانی معتقد به خلاقیت و ایجاد بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری زمینه لازم برای ارائه سرویس­های خلاقانه را برای سازمان­ها فراهم خواهند نمود. 

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 0 میانگین: 0]
نگاهی هم به این مقاله بیندازید
پیاده سازی استاندارد 34000