رهبران چگونه می­توانند محیط کاری با تعامل بالا خلق کنند؟

کری هولیس، مدیر بازاریابی شرکت مایکروسافت معتقد است که نباید در دام تعامل افتاد. اهدافی را که قصد دارید به آنها برسید را حتما شفاف سازی کنید.ابتدا اهدافتان را شناسایی و سپس چارچوبی را تهیه کنید و منطبق با آن کار را ادامه دهید، شما می توانید تغییراتی را که به آنها نیاز دارید را به سرعت شناسایی و در نهایت تایید کنید.برخی از این تغییرات به گونه­ای نامحسوس استخراج می­شوند که می بایستی شفاف شوند.

وقتی که این تغییرات و دلائل آنها شفاف­سازی شدند، اعضای تیم به طور طبیعی تبدیل به عضوی پرشور در رابطه با اهداف و اقدامات خواهند شد. (شری کمپل، روان شناس)  

تعامل از راس آغاز می شود

تعامل همواره با فرهنگ سازمانی رابطه­ای تنگاتنگ دارد و اصولا از راس سازمان و با رهبر سازمان آغاز می­شود. اگر سازمانی رهبرانش در برج عاج بنشینند و درب را قفل کنند شما با بزرگترین مشکل روبرو خواهید شد. چه کسی همه توانایی­اش را به کسی که تا کنون ندیده اهداء می­کند؟ کسی که در مورد تعامل صحبت       می کند به مدل­های وظیفه­ای در ایجاد تعامل احتیاج دارد.

ارتباطات قلب تعامل سازنده است. بنابراین رهبران می­بایستی خود، مشتاق شنیدن نظرات دیگران باشند. کارکنان نه تنها می­بایستی در ارائه نظر و پیشنهاد بلکه در سوال کردن نیز احساس راحتی نمایند.

پاداش به کار گروهی

پاداش مشوقی برای فراهم آوردن زمینه­ای مناسب برای تعامل است. حال آنکه اغلب الگوها در ارائه پاداش، به پاداش فردی توجه دارند نه به دستاوردهای تیمی. به نظر می­رسد تجدید نظر در این مهم ضروری است و می­بایستی تشخیص داد که دستاورد بدست آمده حاصل عملکرد فردی، رهبری و یا گروهی بوده است. دستاوردی که خود از الگوهای رفتاری همکاری متقابل حاصل شده است.

برخورداری از تکنولوژی

تیم­ها برای ایجاد تعامل نیازمند فضای کار و ابزارهای مناسب می­باشند و مدیران می­بایستی نسبت به تدارک ملزومات به منظور ارتقای تعامل سازنده در میان کارکنان تلاش نمایند.  

رهبران سازمان­ها می­بایستی درک روشنی از طیف وسیعی از ابزارهای ارتباطی داشته باشند، چرا که در سال­های اخیر راه­های ارتباطی و ایجاد تعامل به شدت افزایش یافته است. بی­تردید نقش رهبران سازمان­ها در انتخاب درست راه­های ارتباطی متناسب با ویژگی­های فردی، مهارت­ها  و چارچوب­های کاری انکار ناپذیر می­باشد. به عنوان مثال طبق تحقیقاتی که در یکی از شرکت های تکنولوژی صورت گرفته است 45 درصد افراد استفاده از ابزاری نظیر پیام رسان فوری جهت ایجاد تعامل و همکاری را مناسب دانسته اند در حالیکه 36 درصد دیگر به ناکارآمدی آن اذعان داشته اند. بنابراین رهبران می­بایستی امکان انتخاب را برای کارکنان فراهم سازند.       

به منظور افزایش تعامل در محیط کار نقش رهبران با تفکر تعامل متقابل بسیار اساسی است و بی تردید کارکنانی که به منظور دستیابی به اهداف سازمانی، هم افزایی را الگوی کاری خود قرار می دهند نیز در دنیای امروز بسیار حیاتی هستند.

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 0 میانگین: 0]
نگاهی هم به این مقاله بیندازید
استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی: چالش‌ها و فرصت‌ها