احترام ، اساسی ­ترین اصول در محیط کار

همه کارکنان می­ بایستی احساس کنندکه کرامت و احترام آنان در محیط کار حفظ می­شود. این امر در مورد کارکنانی که در سطوح میانی و یا پایین­ تر قرار دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است.یکی از کارکنان اپل در مورد فضای احترام در شرکت اپل اینگونه نقل می­کند:

احترام در محیط کار

” زمانی که تیم کوک با من صحبت می­کرد به گونه­ ای ارتباط برقرار می­کرد که گویی من یکی از مهمترین شخصیت­ ها در شرکت اپل هستم.در واقع بهتر است بگویم به نظر می ­رسید من خود استیو جاب هستم. در حالیکه من یکی از هزاران کارشناس ساده ای بودم که در اپل مشغول به کار بودم.” بنابراین به این نکته می­بایستی توجه کرد که جایگاه حرفه­ ای مدیران در یک شرکت نباید مانع از درک و اهمیت احترام به سایر کارکنان گردد.

احترام، سرلوحه رفتار در محیط کار

اینکه مدیر باشید و یا یک کارمند ساده اهمیتی ندارد، آنچه اهمیت دارد آن است که بتوانید احترام گذاشتن را همواره و به شکل­های مختلف به همکاران خود تقدیم کنید. تحقیقات نشان داده است گوش دادن فعال و ارزش گذاشتن به ایده­ ها و نظرات دیگران می­تواند از جمله رفتارهایی تلقی گردد که سبب ایجاد احترام میان افراد گردد. به عنوان یک مدیر رفتاری که حاکی از احترام گذاشتن به کارکنان می­باشد شامل: سپردن وظایف مهم، انتقاد پذیر بودن، دادن آزادی به کارکنان برای پیگیری ایده­ های خلاقانه، علاقه نشان دادن به زندگی غیر کاری کارکنان و حمایت آنان در شرایط بحرانی می باشد. اینگونه رفتارهای مدیران می­تواند سبب گردد که کارکنان احساس کنند کرامت و احترام آنان در محیط کار توسط مدیران سازمان حفظ شده است

 

اهمیت احترام در محیط کار

احترام، اتلاف وقت در محیط کار

بی توجهی به ایجاد فضای احترام در محیط کار که خود ناشی از این اندیشه بر می خیزد که به علت کمبود وقت امکان فراهم آوردن چنین شرایطی وجود ندارد بهانه­ ای تو خالی بیش نیست. چرا که احترام همواره حتی در ساده ­ترین روابط اجتماعی نیز وجود دارد. قدردانی کردن و احترام گذاشتن به روش­ های گوناگون در محیط کار نه تنها سبب ایجاد حس رضایت در افراد می­گردد، بلکه سبب می­گردد کارکنان به ارزش ­های سازمان احترام بگذارند. آیا همچنان معتقدید که احترام گذاشتن باعث اتلاف وقت می گردد؟

ایجاد فضایی مملو از احترام و کرامت در محیط کار نه تنها ارزش گذاشتن به شخصیت افراد تلقی می­گردد بلکه سبب ارتقای فرهنگ احترام در یک سازمان می­گردد. هنگامی که فرهنگ احترام در سازمان ارتقاء یابد سبب می­گردد که افراد خود را متعلق به سازمان دانسته و اهداف خود را منطبق با اهداف سازمان ترسیم نمایند. این امر موجب می­گردد بهره ­وری و کارایی کارکنان افزایش یافته و سازمان نیز به نتایج مطلوب تری دستیابد.

 

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 1 میانگین: 4]
نگاهی هم به این مقاله بیندازید
هدف از مدیریت عملکرد چیست؟