سرمایه انسانی

در دهه 1960 واژه سرمایه انسانی توسط اقتصاددان تئودور شواتز (Theodore Schultz) مطرح گردید که انعکاس دهنده ارزش سرمایه­ انسانی بوده است. او متعقد بود سرمایه انسانی همچون سایر سرمایه­ ها می ­باشد با این تفاوت که با آموزش ، امکان بالندگی آن امکان پذیر می­باشد و همین امر منجر به افزایش کیفیت و ارتقای سطح محصولات می­گردد. وی معتقد بود پیشرفت در دانش به عنوان منبع تولید ثروت و درآمد تلقی می­گردد، از این رو مهمترین مولفه تعیین کننده ارزش سرمایه­ انسانی را دانش سرمایه­ انسانی می­دانست.

منابع انسانی

از این رو دانش به عنوان مهمترین جزء تشکیل دهنده سرمایه­ انسانی محسوب می­گردد و بر همین اساس وی پیشرفت و سرعت بازسازی ژاپن و آلمان را پس از جنگ جهانی دوم ناشی از تحصیلات عالی و سلامت جامعه می­دانست. دیدگاه وی در سرمایه­ گذاری بر سرمایه­ انسانی و ارزش اقتصادی آموزش سبب گردید وی جایزه نوبل اقتصاد در سال 1979 را از آن خود نماید.  

مدیریت منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی دارای عملکردی مهم در راس سازمان می باشد و رابطه تنگاتنگی با چشم انداز و استراتژی هر سازمان دارد. مدیریت منابع انسانی سیستمی رسمی است که برای مدیریت پرسنل یک سازمان طراحی شده است. هدف مدیریت منابع انسانی افزایش بهره وری یک سازمان از طریق بهینه سازی اثربخشی کارکنان می باشد. ادوارد گابمن معتقد است اساسی ترین ماموریت منابع انسانی ایجاد تعادل میان نیروی کار و سازمان می باشد به گونه ای که افراد بتوانند به عنوان مشارکت کننده ای موثر در سازمان ایفای نقش نمایند.

 

نگاهی هم به این مقاله بیندازید
مدیریت منابع انسانی چیست؟
به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 0 میانگین: 0]